fbpx
wtorek, 06 październik 2015 08:53

Recykling samochodów od 2016 r. bez opłaty przy imporcie aut, nowe obowiązki dealerów

fot. ZŁOM INFO PL fot. ZŁOM INFO PL

Zniesienie 500 zł opłaty recyklingowej przy sprowadzaniu samochodu z zagranicy, zobowiązanie dealerów samochodowych i właścicieli komisów do zbiórki pojazdów wycofanych z eksploatacji - zakłada nowela o recyklingu pojazdów, którą podpisał prezydent Bronisław Komorowski.
Nowe przepisy mają wprowadzić do polskiego prawa unijną dyrektywę ws. pojazdów wycofanych z eksploatacji.

Zmiany wymusiła na Polsce Unia Europejska

W październiku ub.r. Komisja Europejska pozwała Polskę ws. przepisów o pojazdach wycofanych z eksploatacji do Trybunału Sprawiedliwości. KE miała zastrzeżenia do organizacji wycofywania zużytych pojazdów i ich recyklingu. Obecnie stacje demontażu nie mogą pobierać opłat za przyjmowanie pojazdów zarejestrowanych w Polsce, jednak Komisja wskazywała, że zwolnienie z opłat powinno dotyczyć wszystkich pojazdów zarejestrowanych na terenie UE.

Bez opłaty przy imporcie aut z UE czy Europejskiego Obszaru Gospodarczego

Nowela przewiduje zwolnienie z opłaty recyklingowej samochodów sprowadzanych z UE czy Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Ma to obniżyć koszty funkcjonowania importerów samochodów używanych. Taką opłatę trzeba teraz płacić za każdy sprowadzony do Polski pojazd.

Nowy obowiązek importera: zapewnienie punktów demontażu starych aut

Producenci i importerzy wprowadzający na rynek ponad tysiąc, przede wszystkim nowych, pojazdów będą musieli zapewnić funkcjonowanie co najmniej trzech stacji demontażu lub punktów zbierania pojazdów w każdym województwie, w różnych miejscowościach. W praktyce oznacza to, że wprowadzający ponad tysiąc pojazdów rocznie będzie musiał zapewnić w kraju funkcjonowanie co najmniej 48 stacji lub punktów.

Z kolei wprowadzający na polski rynek nie więcej niż tysiąc pojazdów rocznie będą musieli zapewnić sieć składającą się z co najmniej trzech stacji demontażu lub punktów zbierania pojazdów, w tym co najmniej jedną stację demontażu, położone w różnych miejscowościach.

W noweli zmienia się też przepisy dotyczące opłaty za brak sieci. Ma być ona zależna od liczby wprowadzanych pojazdów, liczby dni, w których nie zapewniono sieci i liczby brakujących elementów sieci (stacji demontażu lub punktów zbierania).

Pozbywamy się starego auta bez opłaty. Z wyjątkami

Nowe prawo wprowadza generalną zasadę, że prowadzący stacje demontażu - przy przyjmowaniu pojazdu wycofanego z eksploatacji zarejestrowanego w kraju UE lub EOG - nie będą pobierać opłaty od jego właściciela. Jednocześnie w przepisach określono przypadki, kiedy opłata będzie mogła być pobierana.

Karne stawki za nieosiągnięcie wymaganego poziomu odzysku

Dla prowadzących stacje demontażu wprowadza się opłaty za nieosiągnięcie wymaganego poziomu odzysku i recyklingu pojazdów. Będą one przekazywane do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska, a 5 proc. ich wysokości będzie dochodem województwa. Pieniądze z kar i opłat mają być przeznaczane na wspieranie działań zapobiegających nielegalnemu demontażowi pojazdów.

Stawka opłaty za nieosiągnięcie wymaganego poziomu odzysku i recyklingu odpadów pochodzących z pojazdów wycofanych z eksploatacji wynosić będą:

  • 0,05 zł za każdy kilogram brakującej masy odpadów niezbędnej do osiągnięcia wymaganego poziomu odzysku lub recyklingu odpadów pochodzących z pojazdów wycofanych z eksploatacji, w przypadku gdy do osiągnięcia wymaganego poziomu brakuje nie więcej niż 5 proc.
  • 0,1 zł za każdy kilogram brakującej masy odpadów w przypadku gdy do osiągnięcia wymaganego poziomu brakuje więcej niż 5 proc.

Przedstawiciele branży recyklingowej uważają, że nowe przepisy nie są dla nich korzystne. Ich zdaniem cała odpowiedzialność za poziom odzysku spadnie na stacje demontażu pojazdów. Krytykują też - jako wyśrubowane - obowiązujące limity odzysku oraz wysokość kar finansowych za ich niedotrzymanie.

Nowela ma obowiązywać od 1 stycznia 2016 roku.

Ostatnio zmieniany wtorek, 06 październik 2015 09:07

Skomentuj

Upewnij się, że pola oznaczone wymagane gwiazdką (*) zostały wypełnione. Kod HTML nie jest dozwolony.

Twój Pakiet

W tej chwili nie posiadasz aktywnego planu abonamentowego. Aby skorzystać z wielu dostępnych możliwości, aktywuj już teraz wybrany Pakiet.

Najnowsze Wiadomości

  • Dekarbonizacja przemysłu stalowego - nadchodzi era „zielonej stali”
    Dekarbonizacja przemysłu stalowego - nadchodzi era „zielonej stali” Niepodważalny jest fakt, że nasz współczesny świat opiera się na stali, niestety jej produkcja jest również głównym źródłem emisji CO2 - ustępując jedynie energetyce. Aby osiągnąć zakładane cele emisyjne, przemysł stalowy będzie musiał być neutralny dla klimatu do końca 2050 r. i zredukować emisje o około 30% już do 2030 r., aby osiągnąć cele przejściowe wymagane przez UE. Osiągnięcie tych celów będzie wymagało czegoś więcej niż tylko wydajności materiału lub procesu. W obecnej sytuacji producenci stali mają trzy możliwości: nic nie robić, inwestować w rozwiązania do wychwytywania i przechowywania dwutlenku węgla lub przejść na czystsze procesy produkcyjne.
    Napisano %AM, %07 %414 %2021 %09:%Gru Czytaj dalej...
  • Największy cywilny samolot świata zostanie poddany recyklingowi
    Największy cywilny samolot świata zostanie poddany recyklingowi Linie Emirates podpisały umowę z firmą Falcon Aircraft Recycling, aby pierwszy wycofany z floty samolot Airbus A380 został poddany recyklingowi. Tym samym największy cywilny odrzutowiec nie trafi na wysypisko śmieci, co będzie mieć pozytywny wpływ na środowisko.
    Napisano %PM, %04 %592 %2021 %14:%Lis Czytaj dalej...
  • Miedź, nikiel i aluminium mogą znacznie podrożeć w jeszcze tej dekadzie
    Miedź, nikiel i aluminium mogą znacznie podrożeć w jeszcze tej dekadzie Miedź, nikiel, lit i aluminium – te metale mogą znacznie podrożeć w dłuższej perspektywie czasu. Wszystko na na skutek rozwoju tak zwanej elektromobilności. Gospodarki idą w kierunku elektromobilności, będzie coraz więcej aut elektrycznych (EV) i hybrydowych (PHEV), oraz infrastruktury z nimi związanej, a to będzie podnosiło znacząco popyt na wybrane metale przemysłowe, wydobywane czy produkowane przeważnie na rynkach wschodzących – wskazują analitycy firmy William Blair w raporcie „Rise of Electric Vehicles: Impact on Commodities and Emerging Markets”.
    Napisano %PM, %29 %585 %2021 %15:%Wrz Czytaj dalej...
  • Rosja wprowadza wyższe cła na eksport złomu
    Rosja wprowadza wyższe cła na eksport złomu Rosyjskie Ministerstwo Przemysłu i Handlu poinformowało, że podkomitet rosyjskiego rządu ds. Taryf celnych i regulacji pozataryfowych oraz środków ochronnych w handlu międzynarodowym podjął decyzję o podwyższeniu minimalnej stawki celnej na odpady złomu z 45 do 70 euro za tonę.
    Napisano %PM, %27 %700 %2021 %17:%Maj Czytaj dalej...
  • Goldman Sachs twierdzi, że to może być dopiero początek hossy na miedzi
    Goldman Sachs twierdzi, że to może być dopiero początek hossy na miedzi Miedź ma za sobą 12 miesięcy dynamicznych wzrostów. A to może być dopiero początek hossy na tym metalu. Miedź jest tym spośród najważniejszych metali, który w ciągu ostatnich 12 miesięcy urósł najmocniej, bo aż o 82%. Platyna w tym samym okresie podrożała o 53%, a złoto ledwie o 4%.
    Napisano %PM, %20 %607 %2021 %15:%Kwi Czytaj dalej...

Aktualnie Gościmy

Odwiedza nas 384 gości oraz 2 użytkowników.