Transport został wykryty dzięki czujnikom znajdującym się na granicy. Gdy zaraportowały one podwyższony poziom radioaktywności, transport skierowano na dokładniejsze badania.
Na znajdujący się w naczepie ładunek zareagowała bramka radiometryczna. Po zapoznaniu się przez funkcjonariusza ze wskazaniami bramki radiometrycznej, która wykazała 21 krotne przekroczenie tła, pojazd wraz z ładunkiem został poddany szczegółowej kontroli urządzeniem pomiarowym. Urządzenie to potwierdziło znacznie podwyższony poziom promieniowania. Podczas pomiaru zidentyfikowano izotopy radu 226.
Według listu przewozowego białoruski kierowca wiózł 22 tony złomu z Uzbekistanu do Niemiec.
Sytuacja została zgłoszona Dyżurnemu Polskiej Agencji Atomistyki, który podjął decyzję o nie wpuszczeniu transportu na teren naszego kraju.
Rad 226 to najtrwalszy izotop tego pierwiastka; czas połowicznego rozpadu wynosi w jego przypadku 1599 lat. Straż Graniczna nie podała, jakiego rodzaju złom był transportowany.